דלג לתוכן כפתור לפתיחת תפריט נגישות

תפריט נגישות

הצהרת נגישות

פעילות החוגים

פעילות החוגים

רקע

חוגי סיירות הוקמו, כמפעל הנצחה, ע"י קבוצה מקרב חבריו של אורי מימון ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים.
אורי מימון ז"ל, יליד חיפה, היה בוגר בית הספר הריאלי וחניך תנועת הצופים. את שרותו הצבאי עשה בנח"ל המוצנח, היה חבר גרעין לקיבוץ חצרים ובתום שרותו התנדב בעיירת הפיתוח ירוחם כמדריך נוער. בהמשך, ובמקביל ללימודיו באוניברסיטה, עבד במשרד החינוך כרכז פעילות תרבותית בעיירות הפיתוח ומאוחר יותר שימש כעוזרו האישי של מנכ"ל משרד החינוך אלעד פלד.
מלחמת יום כיפור מצאה את אורי בארה"ב בלימודים. הוא עזב מיד הכל, תפס מטוס והגיע לארץ. משדה התעופה התקשר לאימו כאילו עדיין הוא נמצא בארה"ב כדי לא להדאיגה.
הוא נפל במוצאי שמחת תורה תשל"ג בעת לחימה ביחידת קומנדו מצרית בגדה המערבית של תעלת סואץ.
אורי מימון ז"ל היה משוגע לטיולים, אהבת הארץ שלו נקנתה במסעות וטיולים אין ספור. חבריו מספרים שטיולים עבורו היו בעדיפות הגבוהה ביותר. בקרב חבריו הוא זה שמשך ויזם מסעות וטיולים מיוחדים ומאתגרים. הוא אהב לגלות "ארצות לא נודעות", ולאחר מלחמת ששת הימים הרבה לטייל עם חבריו בסיני, שהיתה אז חבל ארץ חדש ולא מוכר עבור מטיילים ישראלים.
לאחר מלחמת יום הכיפורים ונפילתו של אורי בקרב, התכנסו חבריו והחליטו על הקמת מפעל חינוכי אשר יוקדש לזכרו וישמר את רוחו. הרעיון גובש להקמת מרכז פעיל לטיפוח אהבת סיירות בקרב הנוער הישראלי.
מאז, חוגי סיירות פועלים למעלה מ-40 שנה. תחילה כגוף עצמאי, לאחר מכן במסגרת החברה להגנת הטבע – וכיום כעמותה רשומה בתמיכת הקרן הקיימת לישראל.

פעילות החוגים

הבסיס לפעילות החוגים הנו חינוך דרך השטח, אנו מאמינים שחינוך לאהבת הארץ, כבוד ושמירה על הטבע, עצמאות, מנהיגות ורעות, נרכשים בקבוצות עצמאיות ובחיבור בלתי אמצעי לאדמה ולטבע.
הקבוצות נבנות על בסיס גילאי ופעילותן מתבססת על מפגש שבועי (פעולה) בן שעתיים, טיולים חודשיים בני יום וחצי ועל מחנות ומסעות בני 3-5 ימים בחופשות בית הספר.
החוג העצמאי מונה בין 10-15 חניכים ומודרך ע"י מדריך בוגר או זוג מדריכים צעירים (בכיתות י"א – י"ב) או מתנדב שנת שרות.
לחוגי סיירות 11 אזורי פעילות בכל רחבי הארץ, ובקבוצות פעילים ילדים ובני נוער מכל קשת החברה בישראל, בכל אזור כ 30 קבוצות עליהם אחראים מנהל אזור וצוות רכזים.
הפעילות מיועדת לחניכים בכיתות ה'- י"ב,  הפעולה השבועית היא עמוד השדרה של החוגים ועליה מבוסס הקשר הרציף בין המדריך לחניכים ובין החניכים עצמם. בפעולה מועברים תכנים שונים הקשורים למטרות חוגי סיירות, על ידי חיבור לשטח, משחקים ובאופן חוויתי ומהנה.
הטיול החודשי והמחנות הם הכלי דרכו נוצר קשר בלתי אמצעי בין החניכים לטבע ומהווה "שדה אימון" ליכולות האישיות של החניך ולשותפות של הקבוצה כולה. בטיולים ובמחנות מועברים תכנים שמטרתם הכרות עם אזור הטיול, על המיוחד בו (לדוגמא – הגיאולוגיה, הבוטניקה, הזואולוגיה, האקולוגיה, ההיסטוריה של המקום)וכמו כן תכנים נוספים הקשורים למיומנויות שטח, ניווט, התמצאות, מעבר מכשולים, שדאות והישרדות.
בטיולים מועצמת ההתמודדות האישית והקבוצתית ותוך כך נבנים הלכידות, האחריות, הרעות והבגרות של החניכים.

עיקרי הפעילות של חוגי הסיירות

חינוך לשמירה על איכות הסביבה

התחומים בהם חוגי סיירות פועלים למען איכות הסביבה הם בראש ובראשונה החדרת המודעות והקשר הישיר של החניכים עם הארץ ונופיה תוך שמירה על ערכי הטבע, הנוף והדאגה לאיכות הסביבה הקרובה והרחוקה בה הם חיים.

דגש מיוחד מושם על תחום המיחזור
בפעילות השבועית ובמהלך שנות פעילותם בחוגי סיירות, החניכים משתתפים במבצעי ניקיון רחבים בשיתוף עם רשות הטבע והגנים לאורך החופים, בנחלים ובחניונים.
חניכי חוגי סיירות משתתפים במבצעים אקולוגיים כמו הצלת צבי ים לאורך החוף, טשטוש קוליסים של רכבי שטח בשמורות הטבע והעברת פקעות של צמחי בר מאתרים המיועדים לבנייה.

מעורבות ותרומה לקהילה

צוות ההדרכה והחניכים בחוגי סיירות, מקיימים פעילות קהילתית בתוך הקהילה בה הם פועלים, ניתן לראות את העבודה הקהילתית של חוגי סיירות בתחומים מגוונים:
הדרכת סיורים ללא תשלום עבור תושבי היישובים והערים, טיפוח אתרי טבע סמוך למקומות מגורים, הדרכת טיולים בכל רחבי הארץ עבור תושבים מבוגרים בשכונות חלשות ומועטות יכולת כלכלית, הדרכת קבוצות נוער מסובסדות בשכונות הללו.
צוות האזור, מדריכים וחניכים משתתפים במבצעי ניקיון שכונתיים, מדריכים בהתנדבות גופי רווחה שונים כגון: יד שרה, נפגעי טרור,קשישים בשכונות, ולוקחים חלק בפעילות שיקום גנים ונטיעת עצים.
התרומה לקהילה באה לידי ביטוי בתחומים רבים נוספים, כל מדריך מגשים עם החניכים שלו פרויקט בקהילה שקרוב לליבו.

חינוך למנהיגות

במהלך כיתה י' עוברים החניכים תהליך מיון והכשרה לקראת פעילותם כמדריכים צעירים. בסופו של קורס ההדרכה יוצאים המצטיינים להדרכת קבוצות של חוגי הסיירות בגילאים הצעירים (ו'-ז'). הידע והניסיון שצברו החניכים בשנות הפעילות בחוגים ובקורס המד"צים מבשיל ונותן את פירותיו בתרומה לאחרים ובשימוש כמודל לחיקוי.
במסגרת זאת מעמיק הנער את יכולת המנהיגות, ההובלה והכריזמה שלו ומתנסה בהדרכה, בארגון, ביוזמה ובנטילת אחריות רבה מתוך תרומה והתנדבות.
המדריך הצעיר מקבל על עצמו את התפקיד של הובלת נוער בשבילי הארץ ובטבע והופך לחלק מחבורה הממשיכה מסורת ארוכה של סיירות. שלל התנסויות אלה בונות אצל המדריכים הצעירים (מדצי"ם ומדריכים בשנת שרות) ביטחון עצמי ויכולות מנהיגותיות רבות.
את בוגרי החוגים, הן אלה שהתנסו בהדרכה והן אלה שהיו חניכים בחוג, ניתן למצוא משולבים בכל שדרות החברה, ביחידות המובילות בצבא וכמובילים במסגרות התנדבותיות במרכז העשייה הישראלית.

תרומה לקהילה

בתחומים מגוונים ניתן לראות את העבודה הקהילתית של חוגי הסיירות:
הדרכת סיורים ללא תשלום עבור תושבי היישובים והערים ע"י חוגים המטפחים אתר סמוך למקום המגורים.
הדרכת טיולים שונים בכל רחבי הארץ עבור תושבים מבוגרים בשכונות חלשות ומועטות יכולת כלכלית.
הדרכת חוגי נוער מסובסדים בשכונות הללו.
הדרכה בהתנדבות לגופי רווחה שונים כגון: יד שרה, נפגעי טרור, קשישים בשכונות.
השתתפות במבצעי ניקיון שכונתיים.
יוזמה והשתתפות בפעילות שיקום גנים ונטיעות עצים.
הפעלת חוגים המיועדים לאוכלוסיית העולים החדשים. מטרתה לחזק את הקשר שלהם לארץ ולשלבם בתוכה.
התרומה לקהילה באה לידי ביטוי בתחומים רבים נוספים, שכל מדריך מגשים עם החוג שלו.