רוצים לעבוד בחוגי סיירות?

תכ'לס אין עוד מקום עבודה כזה...
לחצו כאן למשרות הפנויות

פעילות החוגים

רקע

חוגי הסיירות הוקמו, כמפעל הנצחה, ע"י קבוצה מקרב חבריו של אורי מימון ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים. 
אורי מימון ז"ל, יליד חיפה, היה בוגר בית הספר הריאלי וחניך תנועת הצופים. את שרותו הצבאי עשה בנח"ל המוצנח, היה חבר גרעין לקיבוץ חצרים ובתום שרותו התנדב בעיירת הפיתוח ירוחם כמדריך נוער. בהמשך, ובמקביל ללימודיו באוניברסיטה, עבד במשרד החינוך כרכז פעילות תרבותית בעיירות הפיתוח ומאוחר יותר שימש כעוזרו האישי של מנכ"ל משרד החינוך אלעד פלד. 
מלחמת יום כיפור מצאה את אורי בארה"ב בלימודים. הוא עזב מיד הכל, תפס מטוס והגיע לארץ. משדה התעופה התקשר לאימו כאילו עדיין הוא נמצא בארה"ב כדי לא להדאיגה. 
הוא נפל במוצאי שמחת תורה תשל"ג בעת לחימה ביחידת קומנדו מצרית בגדה המערבית של תעלת סואץ. 
אורי מימון ז"ל היה משוגע לטיולים, אהבת הארץ שלו נקנתה במסעות וטיולים אין ספור. חבריו מספרים שטיולים עבורו היו בעדיפות הגבוהה ביותר. בקרב חבריו הוא זה שמשך ויזם מסעות וטיולים מיוחדים ומאתגרים. הוא אהב לגלות "ארצות לא נודעות", ולאחר מלחמת ששת הימים הרבה לטייל עם חבריו בסיני, שהיתה אז חבל ארץ חדש ולא מוכר עבור מטיילים ישראלים. 
לאחר מלחמת יום הכיפורים ונפילתו של אורי בקרב, התכנסו חבריו והחליטו על הקמת מפעל חינוכי אשר יוקדש לזכרו וישמר את רוחו. הרעיון גובש להקמת מרכז פעיל לטיפוח אהבת הסיירות בקרב הנוער הישראלי. 
מאז, חוגי הסיירות פועלים למעלה מ-30 שנה. תחילה כגוף עצמאי, לאחר מכן במסגרת החברה להגנת הטבע – וכיום כעמותה רשומה בתמיכת הקרן הקיימת לישראל.

פעילות החוגים

הבסיס לפעילות חוגי הסיירות הנו החוג הבודד המאוגד באזור. החוג הבודד מונה בן 10-15 חניכים ומודרך על ידי מדריך בוגר או זוג מדריכים צעירים (בכתות י"א-י"ב) או מדריך בשנת שרות. בכל אזור בין 20 ל-25 חוגים, עליהם אחראי רכז אזורי ומזכירה. 
הפעילות בחוגים מיועדת לחניכים בכתות ה' עד י"ב. הקבוצות נבנות על בסיס גילאי ופעילותן מתבססת על מפגש שבועי (פעולה) בן שעתיים-שלוש, טיולים חודשיים בני יום וחצי ועל מחנות בני 3-5 ימים בחופשות הארוכות מבית הספר. 
הפעולה השבועית היא עמוד השדרה של החוגים ועליה מבוסס הקשר הרציף בין המדריך לחניכים ובין החניכים עצמם. בפעולה מועברים תכנים שונים, הקשורים למטרות חוגי הסיירות כפי שפורטו, על ידי משחקים ובאופן חוויתי ומהנה 
הטיול החודשי והמחנה הם הכלי דרכו נוצר הקשר הבלתי אמצעי בין החניכים ובין הטבע ומהווה "שדה אימון" ליכולות האישיות של החניך והמשותפות של הקבוצה. בטיולים ובמחנות מועברים תכנים שמטרתם הכרות עם אזור הטיול על המיוחד בו ( לדוגמא - הגיאולוגיה, הבוטניקה, הזואולוגיה, האקולוגיה, ההיסטוריה של האזור) וכמו כן תכנים הקשורים למיומנויות סיירות כגון ניווט, התמצאות, מעבר מכשולים, שדאות, והישרדות. 
בטיולים מועצמת מאוד ההתמודדות האישית והקבוצתית ותוך כך נבנים הלכידות, האחריות והבגרות של החניכים.

עיקרי הפעילות של חוגי הסיירות


איכות סביבה

חשיבות העיסוק בנושא זה ניכרת היום לעין בתחומים חיים רבים. הקשר ההולך ומתרופף בין האדם לסביבתו הטבעית ונכסי הטבע ההולכים ומתכלים במהירות, יוצרים לחץ גובר לעשייה וחינוך שיצמצמו את הנזק ויאטו את תהליכי ההרס. 
התחומים בהם חוגי הסיירות פעולים למען איכות הסביבה הם בראש ובראשונה החדרת המודעות והקשר הישיר של החניכים עם הארץ ונופיה תוך שמירה על ערכי הטבע והנוף והדאגה לאיכות הסביבה הקרובה והרחוקה בה הם חיים. 
על תחום המחזור מושם דגש מיוחד בפעילות השבועית ובמהלך שנות פעילותם בחוגים, החניכים משתתפים במבצעי ניקיון רחבים בשיתוף עם רשה"ט לאורך החופים, בנחלים ובחניונים. 
חלק מן החוגים, ע"פ האזור, נוטלים על עצמם אימוץ אתר טבעי בתוך היישובים ובשוליהם. החוגים מטפלים באתר לאורך תקופה ארוכה. פעילות זאת, יוצרת עניין גובר עבור האוכלוסייה ומרחיקה בכך את "שיני הדחפורים" מאזורים המועדים ליזמות בנייה. 
החוגים משתתפים במבצעים אקולוגיים כמו הצלת צבים ים לאורך החוף, טשטוש קוליסים של רכבי שטח בשמורות הטבע והעברת פקעות של צמחי בר מאתרים המיועדים לבנייה.

מנהיגות צעירה

במהלך כיתה י' עוברים החניכים תהליך מיון והכשרה לקראת פעילותם כמדריכים צעירים. בסופו של קורס ההדרכה יוצאים המצטיינים להדרכת קבוצות של חוגי הסיירות בגילאים הצעירים (ו'-ז'). הידע והניסיון שצברו החניכים בשנות הפעילות בחוגים ובקורס המד"צים מבשיל ונותן את פריו בתרומה לאחרים ובשימוש כמודל לחיקוי. 
במסגרת זאת מעמיק הנער את יכולת המנהיגות, ההובלה והכריזמה שלו ומתנסה בהדרכה, בארגון, ביוזמה ובנטילת אחריות רבה מתוך תרומה והתנדבות. 
המדריך הצעיר מקבל על עצמו את התפקיד של הובלת נוער בשבילי הארץ ובטבע והופך לחלק מחבורה הממשיכה מסורת ארוכה של סיירות. שלל התנסויות אלה בונות אצל המדריכים הצעירים (מדצי"ם ומדריכים בשנת שרות) ביטחון עצמי ויכולות מנהיגותיות רבות. 
את בוגרי החוגים, הן אלה שהתנסו בהדרכה והן אלה שהיו חניכים בחוג, ניתן למצוא משולבים בכל שדרות החברה, ביחידות המובילות בצבא וכמובילים במסגרות התנדבותיות במרכז העשייה הישראלית.

תרומה לקהילה

בתחומים מגוונים ניתן לראות את העבודה הקהילתית של חוגי הסיירות:
  • הדרכת סיורים ללא תשלום עבור תושבי היישובים והערים ע"י חוגים המטפחים אתר סמוך למקום המגורים.
  • הדרכת טיולים שונים בכל רחבי הארץ עבור תושבים מבוגרים בשכונות חלשות ומועטות יכולת כלכלית.
  • הדרכת חוגי נוער מסובסדים בשכונות הללו.
  • הדרכה בהתנדבות לגופי רווחה שונים כגון: יד שרה, נפגעי טרור, קשישים בשכונות.
  • השתתפות במבצעי ניקיון שכונתיים.
  • יוזמה והשתתפות בפעילות שיקום גנים ונטיעות עצים.
  • הפעלת חוגים המיועדים לאוכלוסיית העולים החדשים. מטרתה לחזק את הקשר שלהם לארץ ולשלבם בתוכה.
התרומה לקהילה באה לידי ביטוי בתחומים רבים נוספים, שכל מדריך מגשים עם החוג שלו.